Jak se chovají návštěvníci na vašem webu?
Jestliže chcete vytvořit úspěšnou affiliate stránku (a toto tvrzení neplatí jen pro affiliate stránky, ale všeobecně pro všechny weby) musíte znát to, jak se chovají návštěvníci na vašem webu. Je to jeden ze základních prvků, jak zvyšovat konverze a upravovat stránky tak, aby byli co nejvýkonnější. Pro získání přehledu chování návštěvníka se používají mimo jiné tzv. Heatmapy. Ty vám napoví kam lidé klikají a kde se nejčastěji zastavují, tedy co je nejvíce na vašich stránkách zaujme. Dnes bych nechtěl nějak blíže specifikovat co Heatmapy ještě umí, spíše bych chtěl prezentovat studie (nikoliv moje, ale posbírané v rámci netu), které přinášejí docela zajímavá fakta.
Docela zajímavé informace, které s logickým myšlení mohou vést k vyšším konverzím affil webů. Ti, kteří se ale v affilu již nějaký pátek pohybují, budou tyto studie pravděpodobně velmi známé. Tak pojďme na to:
- 80% času tráví uživatel nad okrajem stránky. Okrajem stránky se rozumí obrazovka bez scrollování myši. Právě „nad foldem“ by měli být ty nejdůležitější informace, které návštěvníka zaujmou k dalšímu čtení, kliknutí či jiné akci. U affil webu by nad foldem mělo být umístěno call to action tlačítko například.
- Prostředek stránky není efektivní. K nejvíce akcím a největší pozornosti se těší horní část stránky a pak také dolní část stránky. Kde je tedy dobré umístit call to action prvky je logicky jasné.
- Lidé tráví pohledem více času na levé straně webové stránky. Levý okraj stránky je vždy to první, co vidí a co je zaujme.
- Lidé čtou jen nadpisy a podnadpisy, případně menší zvýrazněné odstavce. Delší texty čtou pouze selektivně. Pokud chcete návštěvníka zaujmout vaším textem, dělejte krátké odstavce, odrážky, četné podnadpisy a zaujměte je již nadpisem.
- Bannerová slepota. Člověk dnes už podvědomě a někteří i vědomě ignorují části stránky, které vypadají jako reklama. Snažte se tedy reklamu do stránek zakomponovat tak, aby jako reklama nevypadala, ale obsah doplňovala a byla jeho součástí.
- Studie prokázali, že lidé často u fotek obličeje lidí hledají oči a směr jejich pohledu. Je tedy dobré, aby oči na fotografii mířili k důležitým informacím, případně ke call to action tlačítkům.
- Ženy zajímají informace, může spíše fotky. (tady docela překvapení, prý ženy nakupují podle obrázků a hle, není to asi tak…)
- Lidé se nechají vést po stránce a to díky kontrastům. Právě proto by měli být call to action prvky nejvíce kontrastním prvkem na stránce, aby zaujaly a podpořili výzvu k akci.
- Díky fotografiím lidé vydrží na vašich stránkách déle. Nejvíce frčí fotografie se skutečnými lidmi v různých situacích a při různých emocích. Tyto fotografie dokáží zdržet návštěvníka na stránce až o 10% déle. Naopak jsme si již plně vytvořili slepotu k lidem z fotobank, kteří jsou až příliš dokonalý a upravený. (To je podle mě zajímavá informace, protože 90% lead gen webů používá fotografie lidí z fotobank a použití možná trochu více lidských tváří by mohlo vést ke zvýšení konverzí o nějaké to procento.)
- U produktů v eshopech a tedy i na affil webech používejte velké fotografie. Vede to ke zvýšení konverzí.
- Používejte souhrny článků namísto celých článků na úvodní stránce. Lidé se tak dostanou k více nadpisům a více informacím. Následně více klikají na ty články, které je zajímají a tráví na stránce více času. Pokud vystavujete celé články na úvodní stránce, je pravděpodobné, že se lidé nedostanou ani na třetí či čtvrtý článek pod tím aktuálním, protože musí dlouze scrollovat.
- První slova titulky rozhodují, zda se návštěvník během jedné sekundy rozhodne číst článek dále či nikoliv.
Zajímavý článek. Některé informace jsou obecně známé, ale neuškodí si je přečíst znovu. Jsou některé informace z ověřených zdrojů? Případně doplněny o čísla a testy?
Ano některé informace jsou z ověřených zdrojů. O čísla a testy byli doplněny jen některé studie.