Dlouho jsem na blog nic nenapsal a dnes jsem dostal chuť se znova podělit o své myšlenky. Myslím si, že na trhu existují 3 hlavní typy affiláků a málokdo je rozeznává. Podle mě je třeba se do nějaké skupiny zařadit a nedělat si bordel v tom, co sám dělám.

Odebírám VIP členství Affilák.cz Michala Majgota a stále jsem jeho článkům nemohl přijít na chuť, než jsem vlastně zjistil, že jsem úplně jiný affilák než Michal, že věci dělám úplně jinak a že i ta má cesta, může být správná a životaschopná.

Affilák na výkon

Typicky takový affilák traffic nakupuje (PPC, Facebook Ads, Media Buying) a přivádí návštěvníky na landing page (vstupní stránku), aby je přesvědčil nejčastěji k vyplnění nějakého iframe formuláře. Zpravidla tedy půjčky, hubnutí, poptávky. Affilák je zaměřený na výkon, měření a testování svým reklamních kampaní. Chce mít, co nejvyšší konverzní poměř, chce co nejlevněji přivádět traffic a chce otáčet co nejvíce peněz. Takový affilák většinou nepřináší přidanou hodnotu, jen využívá lépe nastaveného marketingu. Zkrátka umí vytvořit lepší prodejní stránku, přivést konverznější traffic a přetavit ho v zisk.

Pro příklad: Affilák na výkon utratí třeba 200 000 v reklamních kampaních měsíčně a vrátí se mu na konverzích třeba 250 000 Kč. Jeho čistý zisk tedy činí 50 000 Kč.

Typickým příkladem je Michal Majgot. Nejčastěji řeší A/B testy, konverzní poměry, data a analytiku. Též správná cesta, nikoliv jediná. Ještě ukázka webu, zaměřeného typicky na výkon: OpravdoveHubnuti.cz

Affilák na obsah a přidanou hodnotu

Druhým typem (mezi který jsem se zařadil) patří affilák zaměřený na obsah a přidanou hodnotu svého webu. Takový affilák většinou traffic přivádí z organického vyhledávání (ale může traffic i levně nakupovat), neřeší až tolik A/B testy (samozřejmě i on určité prvky testuje), neřeší konverzní poměry (ty jsou totiž většinou nižší než u prvního typu affiláka), ale hlavně tvoří web, který se neustále rozrůstá, který má přidanou hodnotu pro návštěvníka, zvyšuje hodnotu svého projektu.

Může se jednat o tematický blog, recenzní web, tematický magazín nebo třeba srovnávač půjček. Práce takového affiláka obnáší tvorbu obsahu (nebo jeho delegaci), zvyšování návštěvnosti a budování komunity kolem webu. Návštěvníka typicky posílá na stránky inzerenta, pokud možno rozhodnutého k nákupu. Je pro něj tedy velmi těžké jakkoliv měřit hlubší analytiku prodejních kanálů apod.

Typickým příkladem budiž například portál Petera Chodelky (pozicka.sr), Pujcko.cz Františka Szabo třeba Cestujlevne.com Davida Eiselta.

App affilák

Nazval jsem to krkolomně, ale typicky se jedná o affiláka, který nabízí nějakou webovou aplikaci. Například kupónové weby, slevové agregátory, srovnávače cen, cashback portály.

 

Pak tu jsou samozřejmě ještě tací affiláci co jsou kombinací obojího a ti, kteří využívají jen email marketing, sociální sítě apod. Ale těch je podle mě hodně málo.

Jaký typ affiliate spolupráce je pro vás zajímavější nechám na vás. Ale podělit se o své názory můžete do komentů.

Článek má 9 komentářů

  1. Peter Kozma Reply

    Ja som mix 2,3. Ale rád by som si aj 1 typ vyskúšal. ale nato by som musel byť dobry v PPC čo niesom :-/

  2. Kami Staš Reply

    Snažím se jít 2. cestou. Je to pomalejší, ale vidím, že kumulovaný obsah postupně nabírá na neotřesitelných autoritách. Tzn. zůstava mi z předchozí práce nějaká „hodnota“ na které se pokračuje.

    • Petr Novotný Reply

      Já zase preferuju tu rychlejší variantu. Není s tím tolik práce. :) Pokud ti to však vychází a nezabereš tím několikanásobně víc času, tak je to určitě lepší varianta no.

  3. Ondřej Martinek Reply

    Já pracuju spíše s 2. typem „affiláka“, ale i ten první se dá do obsahové části vetknout – i u produktových kampaní můžete mít konverzní kód na děkovačce e-shopu.

    Jen je potřeba točit v daném oboru nejvíc ze všech a pak máte hodně možností na analytiku. Jde domluvit i GA přehled o vaší návštěvnosti, takže víte, jak se návštěvnost chová na cílovém e-shopu a můžete z toho vyvozovat závěry.

    Souhlasím s Kamilem výše, že synergie jsou u 2. segmentu hodně důležité. V daném oboru nikdy nezačínáte na nule a máte do začátku nového webu odkazy, maily, remark. seznamy, soc. návštěvnost… + znalost trendů a specifik daného oboru. S tím se startuje hnedka lehčeji.

    Na to, že buduji spíše obsahové rozsáhlé weby s hromadou textu, fotek, videí a já nevím čeho ještě, tak mi Affilák a jeho VIP obsah dost pomáhá.

    Díky němu vím o dalších možnostech růstu, nových pohledech = rozšiřuje mi obzor = rozšiřuje možnosti/nástroje/mark. praktiky, které můžu používat. I drahá PPC návštěvnost se za určitých situací vyplatí kupovat pro obsahový web. Za mě se předplatné rozhodně zaplatilo mnohonásobně a prodlužoval bych ho – jestli ta možnost bude.

  4. Spicnik Reply

    Skvělý článek, sám se řadím to 2. kategorie, snažím se lidem přidat nějakou hodnotu, ne jen slepě odvádět návštěvníky na mateřský web. Rád by sem se pořádně pustil i do PPC, ale momentálně není cash na tyhle experimenty. I organické vyhledávání mi zatím přináší slušný počet návštěvníků. Díky obsahu .)

  5. TomL Reply

    Zdá se mi to a nebo tento blog upadá? Budou nějaké nové články?

    • admin Reply

      Bohužel o nových článcích prozatím neuvažuji. Ale nikdy neříkej nikdy.

  6. Zahradník Reply

    Já se vidím v druhém typu. Propaguji nové způsoby zahradničení i pro ne-sedláky (v dobrém) a tvořím spíše rozsáhlejší texty, abych upozornil na výhody. Rezervy mám v získávaní návštěvnosti a na PPC si rozhodně netroufám.

Napsat komentář k Zahradník Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>